Evas komposition

Recensioner

Mimmis aria ur Puccinis Bohéme sjöng Eva Festin. Hon har en snygg lite mullig klang, men en fin lätthet och bärighet i rösten.

Lena Byström, LT, 2011-01-24

Pace, pace mio Dio sjunger Leonora i Verdioperan Ödets Makt (La Forza del destino). I vinterträdgården sjöng Eva Festin, denna, Maria Callas höjdare, med bravur. Det var direkt och rakt tagna höjdtoner och med ett utspel som fick mig att invärtes rysa. Det var mycket stor sång, i en stor sång.

Hans Lingblom, ÖP

Eva Festin har alltid haft en frapperande, klar och distinkt sopran med naturlig höjd. Ändå blev hennes framförande av "Elisabets aria ur Tannhäuser" (Wagner) och "Butterflys aria" av Puccini till ett överraskande utropstecken! Eva har utvecklat dynamiken, det sceniska uttrycket och framförallt har hon hittat säkerhet i intonationen.

Hans-Erik Dahlgren, ÖP

Eva Festin sjöng såväl konsertens första aria som den första efter pausen. I den senare trippade hon in på scenen iklädd röd kimono sminkad som japanska. Med stor inlevelse tolkade hon Butterflys aria. Härligt tryck i rösten och en fantastisk slutton satte standarden.

Nils-Erik Olausson, ÖP

Den enda icke svenska tonsättaren denna konsert, Jean Sibelius fick med sin musik till Erland Josephsons Svarta Rosor, representera den övriga romansvärlden. Eva Festin gav sången en kanske något väl dramatisk tolkning, men hon fick här möjlighet att visa upp sin dramatiskt lagda sopranstämma.

Hans Lingblom, ÖP

...men Jämtlands primadonna absoluta är enligt min bedömning Eva Festin. Eva bjöd på en Madame Butterfly som hon också i betydligt större sammanhang kunde uppträda med.

Peter Ligendza

Vainos sånger fick en mycket god tolkning av Eva Festin och när jag hör dessa sånger önskar jag åter operan Arnljot.

Hans Lindblom, ÖP

Eva Festin sopran, Lena Moén mezzo, Ingemar Engström tenor och Torbjörn Edlund bas, ackompanjatör Svein Hordnes - alla kända musikprofiler i länet. Eva Festin sände kårar efter ryggraden, särskilt med sina höjdtoner, i Griegs "Jeg elsker dej" och i Lloyd-Webbers "Pie Jesu"

Bernt Carlsson, LT

....medan "Det är du" är en finstämd tondikt av närmast andlig karaktär, här framförd tillsammans med Eva Festin, som också gjorde en mycket expressiv tolkning av Ernst Josephsons "Svarta Rosor" i Jean Sibelius tonsättning.

Lo Rindberg, ÖP

.....och Eva Festin i japanska kläder en trovärdig insats i en sång ur Madame Butterfly.

Stefan Nolervik, ÖP

Hon hade laddning i fördraget och spik i höjden. Detsamma gällde vårt lokala sopranskott Eva Festin när hon sjöng "Pace, pace mio dio" ur Ödets makt. Eva har stor dramatisk förmånga och fri höjd. Tolkningen var behärskad med grepp om varje ton. Det lovar gott inför hennes roll som Nattens Drottning i kommande föreställning med Opera Jemt.

Bernt Carlsson, LT

Med kraft och klarhet sjöng Eva Festin de två Vaino-sångerna ur Arnljot.

Bernt Carlsson, LT

Eva är ett stort löfte som operasångerska, ett klart "fynd" enligt proffsen. -Jag höll på att trilla av stolen första gången jag hörde henne! Så säger en kännare, operasångersksan Catarina Ligendza. -och när Eva Festin ställde sig och sjöng de två arior som är något av det svåraste i hela operaregistret, ur Nattens Drottning i Trollflöjten, då blev jag oerhört imponerad. -Eva hade en stor och vacker röst, mycket hög och med halsbrytande koloraturer, säger Catarina Ligendza.

Birgitta Wictorsson, ÖP

Om du, käre läsare, avser att endast gå på en musikalisk begivenhet det kommande året anbefaller jag denna operakväll. Eva Festin sjöng de mycket svåra koloraturpartierna i Der hölle rache på ett sätt som helt tog andan ur mig. Det är knappt så att ståpälsen på min kropp lagt sig när detta skrivs.

Hans Lindblom, ÖP

Lunchkonsert i Stadshussalongen, Sundsvall: Koloraturarian Nattens Drottning ur Mozarts Trollflöjten är bland det svåraste att sjunga i operagenren. Men Eva Festin, undersköterska som nu studerar på KomVux, tvekade inte på en enda ton. De snabba skalorna, språnger och drillarna satt så att säga klockrent. Och i Madame Butterfly, Puccini och italienska igen, var hon väl nyanserad.

Anders Ängebrink, Sundsvalls Tidning 1996-09-19

Annars förekom här mycket för finsmakarna också, t.ex. solosång av Eva Nahlén och Lennart Andersson (Vårcaprice Gamla Teatern mars 1982)

Torgny, ÖP